המגזין של יפה

השאירי פרטים ונדבר ממש בקרוב
AAAA7734-n

כתמים על הפנים? גם התחושה "על הפנים"!

כשאת זוהרת מבחוץ את גם זוהרת מבפנים .. ולהיפך!

זה בדרך כלל הולך ביחד . אם עור הפנים שלך אינו חלק, אם את סובלת מכתמי פיגמנטציה בפנים שיכולים להיות מסוגים שונים ומסיבות שונות, גם התחושה שלך כלפי עצמך אינה טובה ויש לכך השפעה על הדימוי העצמי שלך.

הגוף הנשי הינו דינמי ונתון לשינויים רבים במרוצת חיינו. מניצני המיניות בשנות העשרה המוקדמות, לשנות הפוריות הבשלות ועד לתקופת הבלות. במקביל, הנערה שהופכת לאישה, רואה את גופה משתנה וחווה גם את השינויים במבטי הסביבה – כל זאת משפיע על הדימוי העצמי ותפיסת ה"אני". הפנים שלנו הם כרטיס הביקור שלנו וכתמים בפנים הן לא משהו שניתן להסתירו ולכן יש להם השפעה ישירה על המראה החיצוני ומכאן על הדימוי העצמי.

ננסה להבין תחילה מהם מקורם של הכתמים על הפנים ואילו סוגי כתמים מופיעים אצלנו בשלבים שונים בחיינו?

מהי פיגמנטציה?

פיגמנטציה היא היווצרותם של כתמים כהים ולא אחידים על עור הפנים. היא נגרמת בשל השפעת המלנין שאחראי על ייצור גוון העור. תאי המלנוציט מפרישים את המלנין וככל שהתאים הם צפופים יותר, כך גוון העור שלנו יהיה כהה יותר. ככל שנחשף לשמש, יופרש יותר מלנין.  פיזור לא אחיד של פיגמנט המלנין יכול לנבוע ממספר גורמים, ביניהם חשיפה מוגברת לשמש, נטילת גלולות למניעת הריון, נטילת תחליפי הורמונים, תרופות מסוימות והזדקנות העור. היום קיימות מגוון שיטות מתקדמות לטיפול בפיגמנטציה בפנים.

כתמים על הפנים וגיל ההתבגרות

סוג נוסף של כתמי פיגמנטציה הם כתמי פוסט אקנה. 80% מהמתבגרים בשנות העשרה והעשרים לחייהם סובלים מכתמי אקנה, הקשורים לשינויים ברמת ההורמונים. הם מתרחשים כשבלוטות העור מייצרות כמויות עודפות של חומר שומני המכונה חלב. כתמי האקנה יכולים להופיע כנקודות שחורות המתפתחות לפצעים דלקתיים ומוגלתיים.

כתמי פוסט אקנה הם סימנים שנשארים אחרי האקנה ונראים ככתמים חומים-אדומים המשולבים בשקעים בעור. גיל ההתבגרות גם כך מלווה בסערות ושינויים הורמונליים שמשפיעים על דימוי הגוף, על מצבי הרוח ועל התחושות שלנו לגבי עצמנו. במקרים קיצוניים, מתבגרים שסובלים מאקנה או פוסט אקנה, נמנעים מיצירת קשרים חברתיים ויחסים אינטימיים. חשוב לדעת שניתן לטפל בכל גיל בכתמי פוסט אקנה. קיימים טיפולים חדשניים המותאמים באופן אישי למטופל ולעורו והם שונים מהטיפולים בכתמי פיגמנטציה הנגרמים מחשיפת יתר לשמש.

טיפול פיגמנטציה בפנים בהריון ולאחר הלידה

כתמי פיגמנטציה הם מתופעות הלוואי הנפוצות של ההריון והם מופיעים בדרך כלל באזור הפנים, הלחיים, השפה העליונה, המצח והסנטר.  כתמי פיגמנטציה נפוצים יותר אצל הריוניות עם עור כהה. הכתמים מופיעים בהריון כתוצאה מהשינויים ההורמונאליים וגירוי הורמון ה- MSH שגורם לייצור מוגבר של פיגמנט המלנין. בזמן ההריון נשים רבות סובלות מדימוי גוף נמוך, העלייה הדרסטית במשקל, השינויים הגופנים וההורמונליים משפיעים על מצב הרוח והדימוי העצמי. תוסיפי לכך כתמים חדשים שמופיעים על הפנים. הבשורה הטובה היא שהפיגמנטציה המופיעה בהריון ברוב המקרים תחלש זמן מה לאחר הלידה וסיום ההנקה. אז מה עושים בכל זאת במהלך ההריון? החשוב ביותר הוא להימנע מחשיפת יתר לשמש שיכולה להגביר את הפיגמנטציה ולמרוח גם בחורף מידי יום קרם הגנה.

לאחר הלידה, אם עדיין מופיעים הכתמים, תוכלי לפנות לקוסמטיקאית מוסמכת שתמליץ לך על שיטות טיפול פיגמנטציה בפנים מתקדמות בהתאם למצב עורך.

כתמי גיל – אצל נשים מבוגרות יותר

גם נשים מבוגרות סובלות מכתמי פיגמנטציה שמשפיעות על המראה ועל הדימוי העצמי והם לרוב תוצאה של נזקי שמש או השפעה גנטית. תסבולנה מכתמים אלה בעיקר נשים שנחשפו חשיפת יתר לשמש בשנות צעירותן. היום אנו רואים יותר ויותר נשים שהכתמים הופיעו על עור הפנים שלהן "יום אחד בהיר" – פעמים רבות עורן כבר חווה בצעירותן נזקים בלתי הפיכים כתוצאה מהשמש והוא "זוכר" את הנזק. ניתן למנוע או להפחית את התוצאות הללו על ידי מריחת קרם הגנה עם מקדם הגנה גבוה (לפחות 40 SPF) מידי יום. גם לנשים מבוגרות יש שיטות מתאימות לטיפול בפיגמנטציה בפנים.

יש מה לעשות ואיך לטפל

כמי שמטפלת מידי יום בנשים רבות הסובלות מבעיות אסתטיקה שונות ומדימוי עצמי נמוך, העצה החשובה ביותר שיש לי היא שתקבלו את עצמכן. כשתאהבו את מה שתראו במראה, תקרינו זאת החוצה וזה ישפיע גם על הסובבים אתכם.

כדי למנוע ככל הניתן הופעת כתמים על הפנים יש להימנע ככל האפשר מחשיפת יתר לשמש ולהקפיד למרוח קרם פנים עם מסנן קרינה 40 SPF לפחות בכל עונות השנה. בנוסף, תוכלו להגיע לקליניקות שלי לאבחון ולקבלת טיפול בפיגמנטציה בפנים מותאם אישית בהתאם לסוג הפיגמנטציה ולמצב עורכן, מבין מגוון הטיפולים הטכנולוגיים המתקדמים כמו טיפולי לייזר, טיפולים בקרני אור ועוד.

השאירי פרטים ונדבר ממש בקרוב

לשיחת WhatsApp
השאירו פרטים

,Hi you

כיף לנו שאת מצטרפת לרשימת התפוצה שלנו

השאירי לנו את כתובת הדוא״ל שלך